17 March 2011

butter cake [Thursday, 7:20pm]

sy suka makan!
sy juga suka baking!
jd jgnlah marah sy kalu suka wat pkara2 ini
kerana memasak dan makan
adalah pkara plg heaven yg mampu sy lakukan di dunia ini!!
hehehe


well, ptg kelmarin i post pix kat fB
pix butter cake..very classic one for me
selalu beli dr mamak teng-teng [mamak jual roti yg naik motor tu]
aku sgt sukakan cake2 yg begini
nampak ala2
simple..tradisional [texture mcm bahulu haha]
x bper fancy~~yeah!
dan rasanya sgt enak dr cake2 yg terdapat di resipi rahsia itu!


and one thing..
wpun cake ini sgt kekampungan
dan nmpak konon2 sng dibuat
tp susah nk cr yg btul2 sedap
selalunya yg aku makan
esen rose je lebih!
ptutnya butter cake texture die perlu sgt spongy dan moist
dan tidak terlalu berbau rose
itu br betul..


ok..resipi ni aku dpt dr chef yg ngajar aku
masa kelas wat choclate ritu
tp aku de tukar ckit2..
terpulang korang nk ikut atau x


BUTTER CAKE RECIPE
*500g unsalted butter [watever butter korang bley guna]
*380g caster sugar [blieve me..kalu x mo manis just guna 200@250g je]
*420g rose flour
*8 biji telur gred A [atau 9 biji bg telur saiz sederhana]


Cara2:
1. Pukul mentega dan gula hingga kembang (atau hingga adunan putih gebu) pada kelajuan perlahan.
2. Kemudian, masukkan telur sebiji demi sebiji juga pada kelajuan perlahan.
3. Lastly, masukkan keseluruhan tepung ros dan sebatikan adunan. DO NOT OVERMIX.
4. Griskan acuan 13x9 inci dgn butter/baking parchment paper
(aku guna acuan 9x9..so adunan divide pd dua baking tray).
5. Masak selama 35-40 minit pd suhu 165°c.
6. Selepas masak sejukkan 10-15 minit sebelum kek dikeluarkan drpd acuan.
7. Sedia utk dihidang.


Tips: Nk lebih sedap? Potong kek dan masukkan dlm bekas kedap udara. Simpan dlm peti sejuk semalaman. Insya allah kek jd lebih sedap :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails