06 July 2010

antara sedar dgn tidak~~ [Tuesday, 11:49am]

sbg muslim 
[yeah! i'm proud to be muslim!]
mgkin de yg akan kata aku x lyak bcakap soal agama ni
yelah..aku pun bukan sempurna
mana ada muslim yg smpurna melainkan yg tercinta
Nabi Muhammad S.A.W?
tp sbg manusia biasa..kita bley berusaha ke arah itu kan?
at least..kita mengikut suruhan Allah swt dan berpegang teguh pd ajarannya


melihat anak2 muda zaman skrg..
aku bley ckapkan ramai sgt yg ambil mudah
atau "wat derk.." je soal halal-haram
later aku bg contoh
sebab skrg aku nk membebel dulu [hehehe]


anak2 muda zaman skrg mmg pndai bercakap soal agama
tp kdg2 diri pun sama je
suka wat dosa yg ringan2
ambil mudah bak kata org
padahal x tahu ke kalu lama2 membukit juga dosa2 tu?
aku ckap bukan bermaksud aku ni perfect
sbb kdg2 aku pun "terbuat" juga
sama de sengaja atau x sengaja
org kata kalu nk "ceramah" kat org len
kena "ceramah" pd diri sndiri dulu
and yes...aku pun pnah melakukan dosa
dosa kecil atau dosa besar biar aku ngan tuhan je yg tahu..
x de manusia yg x lari dr dosa
sama de dosa kecil atau dosa besar
cuma atas diri sndiri je..
nk elak atau x drpd mengulangi dosa yg sama


so skrg..renung2kanlah pe yg aku nk tulis ni
and aku bharap agar kita sama2 amik iktibar
sebab diulangi sekali lg kita ni manusia biasa
yg x pernah lari dr wat silap
kalu aku pun rasa diri aku ni perlu diubah
pcayalah korang pun bley wat yg sama
sama2 kita berhijrah ke arah kebaikan
sebab dunia ni smentara
akhirat selamanya...


antara pelakuan yg sama sekali sering dilakukan
oleh org muda, org tua...budak2 baru akil baligh
yg kdg2 dianggap biasa oleh segelintir muslim zaman skrg
[aku hrap x de sape2 kecil hati ngan aku, cuma nk mengingatkan diri sendiri dan org len] :


- solat :
dulu kdg2 aku terlajak perahu gak
tp mujur de kwn2 yg prihatin
alhamdulillah..
usia x matang mcm tu la haha
bcakap soal solat
antara yg jarang anak2 muda skrg nk wat ialah
kuar berpeleseran
pastu snggup tggal solat smata2 nk abeskan masa
tgk wayang, shopping smua
kdg2 balik pun x qada..
skadar pertanyaan..
bley ke qada kalu sah2 sengaja tggal solat tu?
so..bawa2 insaf la umat muhammad sekalian..


- bersentuhan tangan lelaki & wanita bukan muhrim :
selalu je aku tgk, dulu pnah wat gak..
kdg2 shake hands ngan kwn2 lelaki bukan muhrim ucap tahniah
alhamdulillah..
mujur de yg mengingatkan..sejuta thanx pd yg reminds me!!
but mrujuk pd anak2 muda akhir zaman ni,
bukan stakat bersentuh tangan..malah peluk-memeluk
naik motor jgn ckap la..apatah lg berkereta..
specially yg nga kemaruk bercinta..
bila bergambar...
masya allah...dlm Quran mmg terang2 ckap hindari smua tu
tp nape de gak yg wat?
nk kata x blajar agama..msg2 lulus cemerlang
bab bersentuh tangan tu
mmg la akan de yg kata 
"kami cuma bsentuh tangan, bpegang tangan..x de la smpai berzina"
pendapat aku : kalu pkara skecil "bersentuh tangan antara bukan muhrim" pun da x bley tahan, 
cmne ngan pkara2 yg melibatkan dosa2 besar?
dosa2 besar lg maha hebat dugaannya..
mudah2an kita smua insaf dgn pkara ni
kalu x sabar ngan godaan kawen je, 
pastu tetiap hari mau sentuh2 pun x de sape kisah
betul x?


- pkai tudung tp baju lengan pendek :
again..thanx pd yg mengingatkan
specially abah aku
skrg mmg da berlengan pjg balik
tp ingatan pd "mereka" yg masih mcm tu
baik tanggal je tudung tu
sbb sama je kan?
huhu


- bertudung tp baju ketat :
byk je gurls mcm ni..kdg2 aku pun sama
tp tu dulu la..skrg da insaf
mudah-mudahan keinsafan ini berterusan
kwn2..pnah x korang terfikir nk bhijrah?
btudung labuh..lg best kalu berjubah
sjuk mata memandang ustazah2 kat sekolah aku ni
ya allah..smoga pghijrahan itu berlaku pd diriku ini


- melalak2 di karaoke :
ini mybe sensitif
tp perlu diutarakan gak
sbb yg menulis sama spesis je [haha]
adeh!
specially gurls
nape kita x pnah nk sedar suara itu aurat?
even kalu ke tmpat karok ngan gurls skalipun..
mustahil la kan org x dgar lgsung suara kita ni?
huhu


- pkai tudung tp rambut... :
satu lg isu..selalu je yg pkai tudung ni 
suka sgt menampakkan rambut ala2 rebonding tu
huhu cuba la bawak2 pkai anak tudung sikit
nmpak kemas, cntik
x de la kalu ditiup angin terus nmpak rmbut kat blakang tu
mujur aku x pnah terjerumus lg..
bukan pe..rs x selesa sgt kalu x pkai anak tudung
ku rasakan kepala ni mcm "berbogel" je
tp skrg sedang membiasakan diri
mencari selendang atau tudung2 yg kurang jarang
sbbnya..da tutup kepala ngan anak tudung..
pastu samar2 nmpak leher plak kan?
sama je la ngan yg nmpak rmbut tu.......huhu


- pkai tudung molek dah, tp baju......jarangnya!
ini selalu sgt berlaku tyme manusia2
umat muhammad s.a.w ni nk berkawen
kdg2 dlm masjid pun baju kawen jarang yg amat
mak aihh..baik wat akad nikah kat umah je ye?
sbb bg aku itu suatu pghinaan pd rumah allah
drpd x mau kena umpat baik jgn wat kan?
skadar peringatan buat smua
mn2 kawan yg nak kawen aku hrap jgn wat mcm ni lg
baik free hair drpd bertudung tyme kawen,
smpai smua celah-belah body korang tu org dpt tgk
[amboi...lasernya aku kan? huhu]
smua ni melalui pemerhatian gak =)


- merokok :
ye...merokok!
both lelaki dan wanita..
kata muslim sejati
jgn dipertikai fatwa sama de haram atau halal
tanya balik diri sndiri
de ke rokok yg bley menyihatkan tubuh badan ni?
sah2 kalu benda alah tu membawa kerosakan pd tubuh badan
bukankah mengundang dosa tu?


- gossip dan mengumpat :
selalu terjadi pd insan bernama wanita..lelaki pun de eh
haha
kalu gurls..
tudung da lawa, muka da suci
tp suka bergossip dan mengumpat plak
adeh! suatu ketika dulu aku slalu terjerumus
mcm best je umpat2 org ni
tp skrg..aku lebih suka berdiam
even adik aku kdg2 bcerita pun aku dgarkan je
insaf la kwn2..
tu pasal skrg ni aku sng2 bamboo org je..mlas da la nk umpat2
letih mulut bcakap weh!


- menutup aurat :
aku belum mcapai standard menutup aurat dlm islam lg
ye aku akui..kdg2 complete part tudung, tp baju plak..
kdg2 baju ok...tudung plak
aku ramai je kengkawan yg free hair
cuma nasihat aku
since kecik lg kita da tau hukum menutup aurat
jgn terlalu menghalalkan cara dgn mengungkapkan kata2 begini
"kitaorg free hair x de la wat maksiat, kdg2 yg bertudung pun lebih truk lg"
"watpe buat tp hati x ikhlas"
aku dulu menyokong statement ni
tp skrg bila slalu muhasabah diri..aku terpaksa akui
statement ni lebih pd nk tutup kesalahan diri
menutup aurat tu perintah ALLAH swt
kalu yg menutup aurat berpelakuan buruk
itu antara dia dengan tuhan
at least die follow gak perintah tersebut
cuma nasihat aku pd diri sndiri dan kwn2
C.U.B.A
nk x nk kena cuba
tiada alasan lg selepas ini..
lama2 insya allah biasa la tu =)


hmm..update plg pjg kot
kwn2 yg mgkin terasa hati ngan tguran ni
aku minta maaf
x de niat nk melukakan hati
tp lebih kepada nk ingat-mengingati..
mudah2an idup kita slepas ini lebih diberkati
insya allah~~
v(^o^)v

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails